1. Etusivu Brother
  2. Yritysratkaisut
  3. Brotherin resurssikeskus
  4. Blogi
  5. Innovaatiot
  6. 2022
  7. Miten Covid-19 on muuttanut vähittäiskaupan teknologian investointeja?
Grafiikkakuva esittää logistiikkaketjun toimintaa varastolta asiakkaalle asti.

Miten Covid-19 on muuttanut vähittäiskaupan teknologian investointeja?

Vähittäiskaupassa on kahden viime vuoden aikana tapahtunut suuri mullistus, joka on muuttanut eurooppalaisten vähittäiskauppojen toimintaa ja tapoja palvella asiakkaita.

Yritykset joutuivat ottamaan käyttöön käteisettömiä maksutapoja ja vastaamaan verkkokaupan kysynnän valtavaan kasvuun, sekä toimitusketjussa oleviin häiriöihin.

Teknologia on auttanut vähittäiskauppiaita sopeutumaan, kasvamaan ja päihittämään kilpailijat.

Teetätimme markkinatutkimusyritys Savantalla tutkimuksen, jossa selvitettiin eurooppalaisten vähittäiskaupan päättäjien näkemyksiä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kolme neljäsosaa vähittäiskauppiaista nopeutti uuden teknologian käyttöönottoa pandemian seurauksena.

Lähes puolet vastaajista kertoi, että investoiminen uuteen teknologiaan on ensisijainen tavoite seuraavien viiden vuoden aikana. Tiedämme, että erityisesti kolme keskeistä osa-aluetta kiinnostaa yrityksiä eri puolilla Eurooppaa.

Tarkastelemme lähemmin joitakin näistä teknisistä ratkaisuista.

1.    Uusia ratkaisuja tilausten toimittamiseen ja logistiikkaan

Luotettava ja täsmällinen dokumentointi on välttämätöntä koko toimitusketjussa tuotteiden sijaintimerkinnöistä kestäviin ja laadukkaisiin pakkaus- ja toimitusmerkintöihin. Yhä useammat vähittäiskaupan toimijat harkitsevat monipuolisten monitoimilaitteiden hankkimista, joilla voidaan skannata ja tulostaa selkeitä varastotarroja ja kuitteja, jotka tekevät prosesseista tehokkaampia ja täsmällisempiä ja nopeuttavat toimituksia.

Varastonhallintajärjestelmät tarjoavat vähittäiskauppiaille kattavat tiedot myymälässä, varastossa ja kuljetuksessa olevien tuotteiden varastosaldoista. Järjestelmä parantaa tilausten ja palautusten seurantaa ja tarjoaa paremman kokonaiskuvan koko prosessista sekä auttaa varmistamaan, että tiloja ja työvoimaa hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti.

Näitä täydennetään lisäohjelmistoilla, jotka sisältävät reaaliaikaiset tiedot varastoarvosta, varoittavat alhaisista varastosaldoista ja automatisoivat ostotilauksia. Näin varastotilaa voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti ja varastotason ylläpito paranee. Lisäohjelmistot mahdollistavat myös tarkan ja ympäri vuorokauden toimivan robottikeräilyn käyttöönoton.

2.    Uudenlaisten myymäläkokemusten luominen

Fyysisten myymälöiden rooli on muuttunut, mutta ne eivät ole kadonneet. Kuluttajat odottavat fyysisiltä myymälöiltä samaa helppoutta kuin verkkokaupalta mutta myös kokemusta, jollaista verkkokauppa ei voi tarjota.

Fyysisten myymälöiden onkin muuntauduttava digitaalisiksi kivijalkamyymälöiksi eli teknologiaan perustuviksi fyysisiksi myymälöiksi, ja valmistauduttava vähittäiskaupan tulevaisuuteen. Vähittäiskauppiaat investoivat interaktiivisiin sovituskoppeihin, 3D-kuvantamisteknologiaan ja lisättyyn todellisuuteen, jotta vaatteiden sovittaminen ennen ostopäätöstä olisi nopeampaa. Ne tarjoavat kosketusnäyttöjä joilta asiakkaat voivat kirjautua asiakastileihinsä ja saavat henkilökohtaisemman ostokokemuksen.

Yhä useammat vähittäiskaupan toimijat hyödyntävät dataa tavoittaakseen paikallisia asiakkaita. He keräävät tietoa esimerkiksi älykelloista ja aktiivisuusrannekkeista ja lähettävät kohdennettuja tarjouksia ja markkinointiviestejä.

Sujuvuutta vaaditaan yhä useammin myös maksutapahtumaan. Amazon ja Aldi ovat kumpikin kokeilleet myymälöitä, joihin kuluttajat kirjautuvat älypuhelimillaan, jolloin ostokset voidaan veloittaa automaattisesti eikä asiakkaiden tarvitse poistua kassan kautta. Tämä herättääkin kysymyksen siitä, olemmeko matkalla kohti käteisvapaata yhteiskuntaa.

3.    Digitaalisen asiakasmatkan kehittäminen

Brändit hyödyntävät uusia sovelluksia ja visuaalisia ratkaisuja luodakseen interaktiivisia sovituskoppeja sekä verkkoon että myymälöihin, jotta asiakkaat voivat virtuaalisesti ”sovittaa” vaatteita tai tarkistaa, miltä huonekalu näyttäisi heidän kodissaan.

Digitaalisilla seurantatyökaluilla voidaan kerätä tietoa asiakaspolun jokaisessa vaiheessa, jotta saadaan tarkempi kuva asiakkaiden verkkokäyttäytymisestä. Näiden tietojen pohjalta vähittäiskauppiaat voivat paremmin kohdentaa verkkomarkkinointiaan.

Kun ratkaisuun lisätään älykästä automaatiota, vähittäiskaupan toimijoille kertyy tietoa jokaisesta asiakkaan vuorovaikutuksesta brändin kanssa. Näitä tietoja puolestaan voidaan hyödyntää yrityksen asiakaspalvelussa. Vähittäiskaupan teknologia voi myös antaa suosituksia näiden tietojen perusteella.

Katsaus vähittäiskaupan uusiin teknologiaratkaisuihin

Alan yrityksillä on edessään vaativa tehtävä, jossa vähittäiskaupan teknologialla on yhä tärkeämpi rooli liiketoiminnan sopeuttamisesta uuteen ympäristöön.

Siksi halusimme selvittää, mitä vähittäiskauppiaat käyvät läpi ja mitä he suunnittelevat. Uusimmassa raportissamme teemme tarkastelemme lähemmin pandemian vaikutusta vähittäiskauppaan, mihin teknologioihin he ovat investoineet, mihin he käyttävät niitä ja mihin he aikovat investoida tulevaisuudessa.

Vähittäiskaupan päättäjille tehdyn tutkimuksen lisäksi haastattelimme vähittäiskaupan merkittäviä asiantuntijoita eri puolilta Eurooppaa saadaksemme lisätietoa siitä, miten heidän yrityksensä ovat selviytyneet tilanteesta.

Lue vähittäiskaupan uusin raporttimme tästä ja katso, mihin muut alan toimijat keskittyvät.

 

*Kyselytutkimus, johon vastasi 169 vähittäiskaupan alan yrityspäättäjää eri puolilta Länsi-Eurooppaa kesäkuussa 2021.

Lue lisää aiheesta Innovaatiot

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun