Eurooppalaiskuluttajat ovat alkaneet suosia niitä päivittäistavarakauppoja, jotka pyrkivät näkyvästi vähentämään ruokahävikkiä tarjoamalla paikallista, henkilökohtaista ja ympäristöystävällistä palvelua. Muutoksen ei tarvitse olla mullistava, vaan joskus pienillä, fiksuilla ideoilla voidaan saada hyllyt tyhjenemään ja ruokahävikki minimiin.
Brother tarjoaa suomalaisille päivittäistavarakaupan toimijoille vinkkejä, joilla sekä tuotteet että tuotot saadaan kukoistamaan.
Elintarvikkeiden viranomaismääräykset kunnossa? Subway® tukeutuu Brotherin apuun. Miksi?
Hyviä aloitteita asiakkaiden ja ympäristön hyväksi
- Suosi lähiruokaa – Ympäristötietoiset eurooppalaiskuluttajat pyrkivät ostamaan lähellä tuotettua ruokaa. Se on hyvä uutinen päivittäistavarakaupoille. Paikalliset tuotteet käyvät nimittäin hyvin kaupaksi, jolloin myös hävikkiä syntyy vähemmän. Myymälässä lähiruoasta voidaan tiedottaa helposti muokattavien valmiiden kylttimallien avulla. Niihin on nopeaa tulostaa tuottajan tai valmistajan tiedot ja muita tärkeitä tietoja, jotka houkuttelevat asiakkaita.
- Ota myyntiin käyriä ja rujoja hedelmiä ja vihanneksia. – Yli kolmannes Euroopassa tuotetuista hedelmistä ja vihanneksista päätyy ulkonäkösyistä suoraan kaatopaikalle1. Oudon muotoisten tai näköisten hedelmien ja vihannesten myyminen on helppo tapa vähentää ruokahävikkiä. Ne myös käyvät kaupaksi erinomaisesti. Osa kuluttajista tosin suhtautuu niihin varauksellisesti, mutta heitä voi kannustaa ostamaan ehdottamalla reseptejä, joissa raaka-aineiden maku on ulkonäköä tärkeämpää.
- Anna asiakkaille vinkkejä hävikin vähentämiseen. – Voit auttaa asiakkaitasi vähentämään taloutensa ruokahävikin määrää jakamalla hyviä vinkkejä. Esimerkiksi oliiviöljyyn säilöttyjä yrttejä voi pakastaa jääpalarasioissa tai tähteistä voi tehdä uuden ruoan. Näitäkin vinkkejä voi jakaa asiakkaille valmiiden tulostettavien kylttimallien avulla.
- Tarjoa lähiruokamaistiaisia – Asiakkaat ostavat tuotteita todennäköisemmin, kun tietävät pitävänsä niistä. Silloin ostetut tuotteet tulevat myös syödyiksi eivätkä päädy jätteeksi. Kannattaa siis kokeilla, miten vaikkapa paikallisen valmistajan kastikkeet ja säilykkeet käyvät kaupaksi, kun asiakkaat saavat maistaa niitä.