1. Etusivu Brother
  2. Yritysratkaisut
  3. Brotherin resurssikeskus
  4. Blogi
  5. Tehokkuus
  6. 2020
  7. Vinkkejä ruokahävikin torjumiseen ja myynnin kasvattamiseen päivittäistavarakaupalle
Juustotiski, jossa on hintamerkintöjä

Vinkkejä ruokahävikin torjumiseen ja myynnin kasvattamiseen päivittäistavarakaupalle

Päivittäistavarakaupan toimijoille ruokahävikki merkitsee muutakin kuin menetettyjä kaupan mahdollisuuksia. Siihen liittyvät myös ympäristö, logistiikka ja ennen kaikkea asiakkaat.

Eurooppalaiskuluttajat ovat alkaneet suosia niitä päivittäistavarakauppoja, jotka pyrkivät näkyvästi vähentämään ruokahävikkiä tarjoamalla paikallista, henkilökohtaista ja ympäristöystävällistä palvelua. Muutoksen ei tarvitse olla mullistava, vaan joskus pienillä, fiksuilla ideoilla voidaan saada hyllyt tyhjenemään ja ruokahävikki minimiin.

Brother tarjoaa suomalaisille päivittäistavarakaupan toimijoille vinkkejä, joilla sekä tuotteet että tuotot saadaan kukoistamaan.

Elintarvikkeiden viranomaismääräykset kunnossa? Subway® tukeutuu Brotherin apuun. Miksi?


Hyviä aloitteita asiakkaiden ja ympäristön hyväksi


  • Suosi lähiruokaa  – Ympäristötietoiset eurooppalaiskuluttajat pyrkivät ostamaan lähellä tuotettua ruokaa. Se on hyvä uutinen päivittäistavarakaupoille. Paikalliset tuotteet käyvät nimittäin hyvin kaupaksi, jolloin myös hävikkiä syntyy vähemmän. Myymälässä lähiruoasta voidaan tiedottaa helposti muokattavien valmiiden kylttimallien avulla. Niihin on nopeaa tulostaa tuottajan tai valmistajan tiedot ja muita tärkeitä tietoja, jotka houkuttelevat asiakkaita.


       
  • Ota myyntiin käyriä ja rujoja hedelmiä ja vihanneksia. – Yli kolmannes Euroopassa tuotetuista hedelmistä ja vihanneksista päätyy ulkonäkösyistä suoraan kaatopaikalle1. Oudon muotoisten tai näköisten hedelmien ja vihannesten myyminen on helppo tapa vähentää ruokahävikkiä. Ne myös käyvät kaupaksi erinomaisesti. Osa kuluttajista tosin suhtautuu niihin varauksellisesti, mutta heitä voi kannustaa ostamaan ehdottamalla reseptejä, joissa raaka-aineiden maku on ulkonäköä tärkeämpää.


       
  • Anna asiakkaille vinkkejä hävikin vähentämiseen. – Voit auttaa asiakkaitasi vähentämään taloutensa ruokahävikin määrää jakamalla hyviä vinkkejä. Esimerkiksi oliiviöljyyn säilöttyjä yrttejä voi pakastaa jääpalarasioissa tai tähteistä voi tehdä uuden ruoan. Näitäkin vinkkejä voi jakaa asiakkaille valmiiden tulostettavien kylttimallien avulla.


       
  • Tarjoa lähiruokamaistiaisia – Asiakkaat ostavat tuotteita todennäköisemmin, kun tietävät pitävänsä niistä. Silloin ostetut tuotteet tulevat myös syödyiksi eivätkä päädy jätteeksi. Kannattaa siis kokeilla, miten vaikkapa paikallisen valmistajan kastikkeet ja säilykkeet käyvät kaupaksi, kun asiakkaat saavat maistaa niitä.
One red apple stands out against a selection of green apples in a grocery shop fruit basket

Strategista pureskeltavaa

  • Pidä valikoima suppeana – Asiakkaan osa ei aina ole helppo. Kuvittele, miten vaikeaa olisi valita, jos voihyllyssä olisi parikymmentä erilaista vaihtoehtoa… Kun rajoitat valikoimaa, helpotat asiakkaittesi ostamista. Samalla myös torjut tuotteiden vanhenemista. Suppea valikoima osoittaa myös, että luotat myymiisi tuotteisiin.


       
  • Biohajoavat kassit. – Maatuvat ostoskassit ovat hyvä tapa estää kompostijätteen joutumista kaatopaikalle. Jos kunnassasi ei kerätä biojätettä, voit tehdä aloitteen asiasta yhdessä asiakkaittesi kanssa.


       
  • Torju hävikkiä uusien tarratulostusratkaisujen avulla. – Myymälähävikkiä on helppoa torjua, kun tuotteita voi hinnoitella uudelleen nopeasti. Brotherin uusimmilla langattomilla tarratulostimilla tulostat hintamerkinnät sekä tuotteisiin että hyllyjen reunaan nopeasti ja helposti. 

Mullistavia ideoita hävikittömään tulevaisuuteen


  • Vähennä muovipakkausten määrää. – Vastuullinen kuluttaminen on nouseva trendi, ja sen suurin huomio kohdistuu nyt muoviin. Päivittäistavarakaupalla on toinenkin hyvä syy luopua muovista: myynnin kasvu. Uusiseelantilainen markettiketju luopui hiljattain lähes kaikkien hedelmien ja vihannesten muovikääreistä, jolloin joidenkin tuotteiden myynti kasvoi jopa 300 %2.

  • Siirry ensimmäisenä innovatiivisiin pakkauksiin. – Tulevaisuuteen suuntautuneet innovatiiviset, biopohjaiset, biohajoavat ja luonnon nanomateriaaleista valmistetut pakkaukset voivat saada ruoan säilymään pidempään ja parantaa kierrätettävyyttä. Kun olet tämän muutoksen etujoukoissa, myymäläsi voi auttaa vähentämään ruokahävikkiä, jota syntyy maailmanlaajuisesti valtavat 1,3 miljardia tonnia vuodessa3.

Lisätietoa Brotherin elintarvikkeiden merkintäratkaisuista päivittäistavarakaupalle sivuiltamme. Tai lataa vähittäiskauppaan suunnattu esite sivuiltamme. 


Sources:
1 https://metro.co.uk/2018/08/19/more-than-50000000-tonnes-of-wonky-fruit-and-veg-is-thrown-away-each-year-7857478/
2 https://insideretail.co.nz/2019/02/07/sales-of-nude-veggies-soar-as-nz-supermarkets-ditch-plastic-packaging/
3 http://www.fao.org/save-food/resources/keyfindings/en/

Lue lisää aiheesta Tehokkuus

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun