1. Etusivu
  2. Tietoa Brotherista
  3. Uutiset ja lehdistötiedotteet
  4. 2017
  5. Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus?

Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus?

Ian Metcalfe, Executive Director for Sales & Marketing at Brother International Europe, kirjoittaa tekoälyn mukanaan tuomista markkinahäiriöistä ja -tilaisuuksista.

Viime aikoina tekoälystä on puhuttu paljon. Tieteiselokuvat maalaavat todella mielikuvituksellisia visioita tulevaisuudestamme, kuten Blade Runner 2049, missä oikealla ja keinotekoisella elämällä ei ole enää eroa. Matrix-elokuvassa maailmaa pyörittävät koneet, jotka saavat käyttövoimansa ihmisistä. Monessa elokuvassa tekoäly tulee tietoiseksi itsestään ja alkaa pitää ihmisiä uhkana maapallolle. Juuri tästä uhkakuvasta ovat huolissaan muun muassa Stephen Hawking, Elon Musk ja Bill Gates, jotka puhuvat tekoälyhypetyksen keskellä riskeistä joihin tekoälyn kehitys voi pahimmillaan johtaa.

Tekoälyä on jo nyt kaikkialla; Applen kännyköissä on Siri ja Microsoftin Cortana, myös autoihin sulautettuja järjestelmiä alkaa olla myös runsaasti.

Tällä hetkellä Hollywoodin esittämiin uhkakuviin on vielä pitkä matka, mutta toisaalta meillä on jo esimerkkejä suurista muutoksista joita tekoäly tuo tullessaan. Tilintarkastusyhtiö PWC varoitti äskettäin että automaatio voi viedä alalta yli 10 miljoonaa työpaikkaa.

Ensimmäisiä merkkejä on jo näkyvissä Intiassa IT-alalla, kun sinne ulkoistetut asiakaspalvelukeskukset korvataan boteilla (ohjelmistoroboteilla, jotka tekevät automatisoituja tehtäviä verkossa), koneoppimisella ja algoritmeilla. Talouslehti Mint kirjoittaa, että Intian seitsemän suurinta IT-yritystä irtisanoi 56 000 työntekijää vuoden 2017 aikana.

Monet ennustavat että varasto- ja tuotantotyöpaikat tulevat katoamaan nopeiden ja väsymättömien robottien ja tekoälyn korvatessa ihmistyövoiman.

Tekoälyä käytetään jo tuhansissa yrityksissä ympäri maailmaa. Vaikka puheentunnistuksessa on vielä paljon kehitettävää, monissa paikoissa sitä jo käytetään osana tuotteita ja palveluita luomaan lisäarvoa ja helpottamaan asiakaspalvelutyötä. Seuraavien neljän vuoden aikana puheentunnistusalan myynnin ennustetaan kasvavan 11,7 miljardiin dollariin. Teknologia tulee kehittymään erittäin nopeasti äänentunnistuksen, kielen käsittelyn ja koneoppimisen yhdistyessä.

Kiinassa on käynnistetty valtava tekoälyohjelma. Valtio aikoo investoida tekniikkaan satoja miljardeja yuaneja ja kiinalaiset yritykset kasvattavat ja kouluttavat tekoälyn asiantuntijoita. He näkevät ohjelman keinona parantaa yritysten tuottavuutta ja luoda uutta liiketoimintaa.

Seuraavia tekoälyn sovellusaloja pidetään nyt erityisen lupaavina:

Koneoppiminen tarkoittaa että tietokone oppii oikean toimintatavan ilman ihmisten tekemää ohjelmointia.

Syväoppiminen on koneoppimisen alalaji, joka jäljittelee aivojen toimintaa ja oppii neuroverkkotekniikan avulla. Oppimisessa käytetään suuria tietomääriä, joista etsitään toistuvia rakenteita ja erottavia piirteitä, joita ihmisen on vaikeaa havaita. Luottokorttiyhtiöt käyttävät jo tekniikkaa korttihuijausten paljastamiseen.

Päätösteoria hyödyntää suuria tietomassoja, big dataa, ja avustaa päätöksentekoprosesseja lisäämällä ymmärrystä. Tiedon perusteella voidaan optimoida valintoja, parantaa ketteryyttä, yhdenmukaisuutta ja tarkkuutta. Automatiikka auttaa suurten tietomäärien edellyttämässä päätöksenteossa, ja mahdollistaa että päätökset ovat tietoon perustuvia, tehokkaita ja tasalaatuisia.

Luonnollisen kielen käsittelyä tarvitaan kun tietokoneen pitää ymmärtää puhetta ja myös tuottaa puhetta. Tietokonetta voi ohjata puheella ja tietokone pystyy vastaamaan puheella. Näin virtuaaliset agentit pystyvät avustamaan asiakkaita vuorokauden ympäri. Näitä käytetään jo yleisesti huollossa ja asiakastuessa ja niitä voi mahdollisesti käyttää myös apuna yrityksen sisäisessä toiminnassa.

Luonnollisen kielen tuottamiseen tarvitaan ohjelma, joka lukee siihen syötetyn tekstin. Teksti voi olla peräisin mistä tahansa, esimerkiksi automaattisesti luodusta toimialaraportista, tuotekuvauksesta, talousraportista tai kokousmuistiosta.

Tekniikka kehittyy ja parantuu jatkuvasti. Alamme nähdä mitä todellista hyötyä meille on tekoälystä. Nyt on yritysten aika keskittyä soveltamaan sitä todellisissa ongelmissa, jotta ne auttavat tavoitteiden saavuttamisessa.