1. Etusivu
  2. Tietoa Brotherista
  3. Uutiset ja lehdistötiedotteet
  4. 2018
  5. Värikoodit: Miten värit vaikuttavat jokaisen elämään?

Värikoodit: Miten värit vaikuttavat jokaisen elämään?

Jokaisella ihmisellä on suosikkivärinsä, mutta tiesitkö että on paljon tutkimustietoa siitä kuinka paljon väri voi vaikuttaa arkipäivän tilanteisiin?


Punainen tarkoittaa: pysähdy. Vihreä tarkoittaa: mene. Yksinkertaista, eikö totta? Tämä on esimerkki siitä, kuinka käytämme värejä viestimiseen joka päivä. Värien tietoisen havaitsemisen lisäksi on mahdollista, että väreillä on tiedostamatonta vaikutusta asenteeseesi. Tässä on muutamia aiheita, joissa voit käyttää väriä hyödyksesi:

Luovuus


Jos työskentelet luovalla alalla ja haluat väriä ympärillesi, kannattaa harkita vihreää. Erään teorian mukaan jopa pieni määrä vihreää voi parantaa luovuutta. Neljässä kokeessa havaittiin, että kun osallistujat katsoivat vihreää väriä ennen kuva- ja sanatehtävien suorittamista, he olivat luovempia verrattuna toisiin koehenkilöihin, jotka katselivat punaista, sinistä, valkoista tai harmaata väriä.1


 

Vihje: Vihreä on loistava valinta luovuudelle.


Urheilu ja liikunta


Väri voi olla suuri osa suorituskykyä, mutta sillä on merkitystä oletko yksilö- vai joukkuelajissa. Yksilösuorituksessa punainen voi vähentää suorituskykyä. Yhdessä kokeessa osallistujat katsoivat punaista väriä ennen voimatestiä. Vaikka he saavuttivat saman huipputason, he tuottivat saman voiman hitaammin kuin ne, jotka katsoivat harmaata tai sinistä väriä ennen suoritusta.


Joukkuelajissa punainen on voittajien väri.3 Väri edustaa aggressiota ja valta-asemaa. Atrill (2008) analysoi huippujalkapallojoukkueita yli 50 vuoden ajalta ja havaitsi, että punaisissa asuissa pelanneilla oli etulyöntiasema suorituskyvyssä. Ilmeisesti punaista joukkuetta vastaan pelaavat voivat tuntea olevansa uhattuna, mikä puolestaan heikentää itseluottamusta.


Vihje: Käytä punaista ryhmässä, mutta ei yksilölajissa.

Ruoka


Ei ainoastaan ruoan väri, vaan myös värit ympärilläsi vaikuttavat siihen, miten ruoka maistuu. Punainen ympäristö stimuloi ruokahalua, joten se on suosittu valinta pikaruokaravintoloiden sisustuksessa. Toisaalta sinisen värin käyttö voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta, koska se tuntuu luonnottomalta ruoan väriltä.


Yksittäiset värit voivat myös parantaa erilaisia ruokia ja juomia. Kahvi tuntuu kuumemmalta punaisessa mukista5, popcorn maistuu makeammalta punaisesta kulhosta6, kaakao suklaisemmalta oranssista mukista7 ja punaviinissä on parempi maku sinisestä lasista nautittuna8. Ehkä voit soveltaa näitä värejä seuraavalla illallisellasi?


Vihje: Kokeile sinistä väriä, jos haluat laihtua.

Rentoutuminen


Shoppailutilanteessa kauppiaiden etu on säilyttää asiakkaiden rento mielentila, jotta he voivat keskittyä ostoksiinsa. Monet myymälät, rakennukset ja jopa verkkosivustot varmistavat rauhallisen ilmapiirin käyttämällä sinistä. Väri todella toimii, koska siniset myymälät ja verkkosivustot koetaan rentouttaviksi, niiden koetaan olevan vähemmän ruuhkaisia ja jopa luotettavampia.9

 

Vinkki: Myymälän omistaja, ajattele sinistä.

 

Vaikuttaa siltä, että väri vaikuttaa kaikkeen tekemiseemme, vaikka et tiedostaisi sitä. Joten seuraavan kerran kun aiot treenata tai tehdä luovaa tehtävää, muista tarkistaa, että käytät oikeaa väriä.


1 Lichtenfeld, S., Elliot, A. J., Maier, M. A., & Pekrun, R. (2012)
2 Payen (2011)
3 Atrill (2008)
4 Kido (2000)
5 Gueguen & Jacob (2013)
6 Harrar (2011)
7 Piqueras-Fiszman & Spence (2012)
8 Ross (2009)
9
Alberts & Van Der Geest (2011), Gorn (2004), Lee & Rao (2010), Yuksel (2009)

 

Katso myös infograafi väreihin liittyvästä tutkimuksestamme.

Katso myös YouTube-video värien merkityksestä bisneksessä.