1. Etusivu Brother
  2. Tietoa Brotherista
  3. Uutiset ja lehdistötiedotteet
  4. 2023
  5. Brother ja Amazon ilmoittavat oikeuskanteesta Saksassa toimivaa väärennösrinkiä vastaan

Brother ja Amazon ilmoittavat oikeuskanteesta Saksassa toimivaa väärennösrinkiä vastaan

 

Brother ja Amazon ilmoittivat 23.2.2023 ensimmäisista yhteisistä oikeustoimistaan väärennettyjä tulostustarvikkeita Saksassa myyviä yrityksiä vastaan.

Brother ja Amazon ovat ilmoittaneet ryhtyvänsä oikeustoimiin Saksassa toimivan väärennysringin 18:aa epäiltyä jäsentä (jäljempänä vastaajat) vastaan. Vastaajat yrittivät huijata asiakkaita myymällä väärennettyjä värikasetteja aitoina tuotteina. Kyseessä on ensimmäinen Amazonin yhdessä tuotemerkin kanssa nostama yksityisoikeudellinen kanne väärentäjiä vastaan Euroopassa.

Kanne jätettiin Berliinin aluetuomioistuimeen, ja sen mukaan vastaajat myivät väärennettyjä tuotteita ja pyrkivät näin kiertämään Amazonin ja Brotherin järjestelmiä. Oikeustoimia johti Amazonin petosyksikkö Counterfeit Crimes Unit (CCU). Maailmanlaajuisella yksiköllä on erikoistunutta kokemusta petosasioiden tutkimisesta ja oikeustoimien käynnistämisestä rikollisia vastaan asiakkaiden, myyntikumppaneiden ja tuotemerkkien suojelemiseksi. Kanteen nostamisen lisäksi Amazon ja Brother tekivät epäillystä väärennysringistä ilmoituksen paikalliselle poliisille. 

”Emme hyväksy väärennettyjä tuotteita verkkokaupassamme. Kyseessä on ensimmäinen tämäntyyppinen kanteemme Euroopassa, ja sen avulla teemme selväksi, että ryhdymme voimakkaisiin toimiin saadaksemme vilpilliset toimijat vastuuseen kaikkialla, missä he toimivat. Jatkamme taistelua kaikenkokoisten yritysten rinnalla suojellaksemme asiakkaita tuoteväärennöksiltä ja tuotemerkkejä immateriaalioikeuksien loukkauksilta”, kertoo Amazonin petosyksikön johtaja Kebharu Smith.

”Brother asettaa asiakkaat aina etusijalle. Asiakkaitamme suojellaksemme olemme sitoutuneet tunnistamaan tuoteväärennöksiä verkossa ja sen ulkopuolella tekemällä yhteistyötä kumppaneidemme, kuten Amazonin petosyksikön ja lainvalvontaviranomaisten kanssa”, toteaa Brother International Europe Ltd:n toimitusjohtaja Isao Noji.

Epäiltyjen väärentäjien uskotaan ostaneen tyhjiä alkuperäisiä Brotherin värikasetteja ja täyttäneen ne uudelleen huonompilaatuisella väriaineella sekä myyneen näitä aidoilta näyttäneitä väärennettyjä värikasetteja. Vastaajat käyttivät kaseteissaan esimerkiksi väärennettyjä hologrammitarroja, jotka näyttivät Brother-kasettien tarroilta. Väärennetyt tuotteet voivat vahingoittaa tulostimia ja ympäristöä, sillä musteiden ja väriaineiden valmistus on monimutkainen prosessi, jossa käytettävät aineet voivat olla haitallisia, jos niitä ei käsitellä asianmukaisesti.

Amazon on sitoutunut suojelemaan tuotemerkkien immateriaalioikeuksia ja kieltää ankarasti tuoteväärennösten myymisen verkkokaupassaan. Vuonna 2021 Amazon investoi yli 900 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja työllisti yli 12 000 ihmistä, joiden tehtävänä oli suojella asiakkaita, tuotemerkkejä, myyntikumppaneita ja verkkokauppaa väärennöksiltä, petoksilta ja muilta väärinkäytöksiltä. Amazonin väärennöksiä ehkäisevään toimintaan kuuluvat perusteelliset myyjien ennakkotarkastukset, kehittyneen koneoppimisteknologian hyödyntäminen ja alan johtavat tuotemerkkien suojaustyökalut, kuten Project Zero, Brand Registry, and Transparency.

Amazonin petosyksikkö tekee tuoteväärennösten myynnin tutkimisessa tiivistä yhteistyötä lainvalvontaviranomaisten ja tuotemerkkikumppaneiden kanssa eri puolilla maailmaa. Se on nostanut useita kanteita väärentäjiä vastaan yhteistyössä tuotemerkkien, kuten GoPron, Cartierin, Valentinon ja Salvatore Ferragamon kanssa. Viime vuonna Amazonin petosyksikkö haastoi oikeuteen tai luovutti tiedot viranomaisille yli 600 rikollisesta Yhdysvalloissa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa, EU:ssa ja Kiinassa, mikä on 300 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Lisätietoja Amazonin pyrkimyksistä suojella tuotemerkkejä ja saattaa vilpilliset toimijat vastuuseen on Amazonin uusimmassa tuotemerkin suojelua koskevassa raportissa.

Brother International Europen johtaja Isao Noji lisää: ”Asiakkaiden ja immateriaalioikeuksien suojaamisesta on tullut yksi Brotherin tärkeimmistä tehtävistä. Kyse ei ole vain tavaramerkkien, tekijänoikeuksien ja patenttien suojaamisesta, vaan myös asiakkaiden tuotteisiimme ja brändiimme osoittaman luottamuksen suojaamisesta. On erittäin tärkeää, että Brotherin asiakkaat ja kumppanit ostavat tuotteita aina luotettavista kanavista sekä luotettavilta toimittajilta ja vähittäismyyjiltä, tarkistavat ja varmistavat tuotteen aitouden sekä tarkistavat pakkauksen ja tulostuslaadun.”

Kaksi naista seisovat ja keskustelevat keskenään toimistossa ja kaksi miestä tekevät taustalla töitä yhdessä