Lisätty ostoskoriin
  1. Etusivu
  2. Blogi
  3. Tehokkuus
  4. 2020
  5. 10 vinkkiä vähittäiskaupan tehostamiseen
Myymälässä asiointia

10 vinkkiä vähittäiskaupan tehostamiseen

Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut huomattavasti viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana. Ota talteen nämä 10 vinkkiä, joilla voit tehostaa toimintaa, parantaa asiakaskokemusta ja kohentaa tulosta tulostustekniikan avulla.

Vähittäiskaupan odotetaan kasvavan Euroopassa 2 % vuonna 20191 – ja tämä kasvun mahdollisuus vaatii innovaatioita, jotka auttavat täyttämään asiakkaiden odotukset.

Siksi tehokkuus on nyt valttia vähittäiskaupassa. Noin 95 % vähittäiskaupan alan yrityksistä Euroopassa on alle 10 työntekijän yrityksiä2. Back office -työskentelyn tehostaminen voi auttaa parantamaan palvelua ja luoda kilpailuetuja suhteessa isoihin toimijoihin.

Ota talteen nämä 10 vinkkiä, joilla voit tehostaa toimintaa, parantaa asiakaskokemusta ja kohentaa tulosta tulostustekniikan avulla.

  1.  Hintamerkinnät


    Aika on rahaa, ja tuotteiden hinnoittelu ja alehinnoittelu ovat yksi vähittäiskaupan työläimmistä ja aikaa vievimmistä tehtävistä. Ajansäästöjä tuo kannettava tarratulostin, jolla hintalaput voi tulostaa suoraan tuotehyllyillä. Luotettavat wifi- ja Bluetooth-yhteydet toimivat koko myymälässä ja varastossa. Tee oma osuutesi ympäristön hyväksi ja torju hävikkiä: tarratulostimella saat tulostettua juuri oikean määrän tarroja. Se taas säästää rahaa eli on fiksua bisneksen kannalta muutenkin.
  2.  Varastonhallinta


    Laadukas varastonhallintajärjestelmä voi auttaa kasvattamaan myyntiä. Kannettavalla tulostimella on helppo tulostaa toimitus-, varasto- ja hyllytarroja. Siistit tulosteet ovat selkeitä, eikä käsinkirjoitettuja harakanvarpaita enää tarvitse yrittää tulkita. Lisäksi tulostimilla voidaan tuottaa viivakoodeja, jotka helpottavat tuotteiden skannaamista.

  3.  Arkistointi


    Siististä arkistosta tarvittavat asiakirjat löytyvät nopeasti ja uusintatilausten tekeminen käy sukkelasti. Lähetteet on helppo skannata ja tallentaa automaattisesti yrityksen tietokantaan, jolloin säästyy aikaa ja virheiden määrä pienenee. Kannettavalla skannerilla tuotteita voi lukea hankalistakin paikoista, mikä tehostaa työskentelyä entisestään.

  4.  Tulostusturvallisuus


    Asiakastiedot on tärkeää säilyttää luottamuksellisina, ja niiden arkistointiin voidaan käyttää lähilukukorttia tai PIN-koodia. Näin tulosteisiin pääsee käsiksi vain tulostuksen käynnistänyt henkilö, eivätkä tiedot voi joutua vääriin käsiin. Käyttäjille voidaan määrittää myös tulostusrajoituksia, mikä voi auttaa pienentämään tulostuskustannuksia.

  5.  Tulostaminen varastossa


    Kannettavilla tulostimilla, skannereilla ja tarratulostimilla voidaan työskennellä langattomasti. Niitä voidaan käyttää kaikkialla varaston tiloissa, jolloin tuotteita ei tarvitse liikutella ja tuotemerkinnät voidaan tehdä siellä, missä se on käytännöllisintä. Se helpottaa ja tehostaa tuotteiden lähettämistä asiakkaille.

  6.  Back office -tulostaminen


    Back office -toimintojen on oltava jäsennettyjä, jotta yritys voi toimia tehokkaasti. Asiakkaiden tilausten, lähetteiden ja laskujen tehokas tulostaminen edellyttää järjestelmää, joka toimii nopeasti ja selviää suuristakin tilausmääristä. Kun yrityksessä siirrytään käyttämään suurvärikasetteja, värikasettien vaihtamiseen kuluva aika ja vaiva vähenevät ja työskentely tehostuu entisestään. 

  7.  Jonon hallinta


    Kassajonot aiheuttavat asiakkaissa paljon närää, ja tästä harmituksen aiheesta on helppo päästä eroon. Esimerkiksi pikaruokapaikassa jonoja voi hallita ottamalla käyttöön kannettavalla tulostimella tulostettavat jonotusnumerot. Kannettavalla tarratulostimella voi merkitä tuotteita, mikä nopeuttaa kassan työskentelyä ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.

  8.  Työntekijöiden nimikyltit


    Tee työntekijöiden ja vierailijoiden nimikyltit itse ja säästä aikaa ja rahaa. Kylttien tulostaminen käy helposti ja nopeasti, ja niihin voidaan tehdä myös kestävä laminointi. Ammattimainen ilme syntyy helposti ja nopeasti.

  9.  Asiakastietojen tallennus


    Monitoimilaitteella käyttäjät voivat skannata tai kopioida asiakkaiden henkilötietoja, mikä nopeuttaa kassatyöskentelyä entisestään, kun tietojen käsittelyä varten ei tarvitse lähteä takahuoneeseen. Asiakirjat pysyvät luottamuksellisina, kun niiden käyttöoikeudet rajataan vain tietyille henkilöille. Kun tarvitaan vain skannausta, voidaan käyttää erillisiä skannereita, joissa on runsaasti toimintoja. Niillä asiakastietojen tallentaminen käy nopeasti.

  10.  Elintarvikemerkinnät


    Allergeenien merkitseminen ja ainesosaluettelojen tulostaminen käy hetkessä. Moniväritarroja voidaan käyttää allergeenien merkitsemiseen, jotta kuluttajien on helppo tarkistaa ruokien sisältö vakavien allergisten reaktioiden välttämiseksi.



    Vähittäiskaupalle suunnattu esitteemme sisältää lisää vinkkejä tehokkaisiin prosesseihin, jotka tukevat liiketoiminnan kasvua. Lataa esite sivuiltamme.

    1 Oxford Economics –Eurostat—BNP Paribas Real Estate -November 2018
    2 Eurostat 2016


Lue lisää aiheesta Tehokkuus

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun