Koko logistikkaketjun läpinäkyvyys
Nopeasti kehittyvät seurantasovellukset auttavat kaikkia osapuolia ja tarjoavat hyviä mahdollisuuksia logistiikkapalvelujen tarjoajille. Asiakastyytyväisyys paranee, kun asiakas voi seurata pakettinsa matkaa ja ilmoittaa toimittajalle, mikäli ei ole paikalla vastaanottamassa pakettia. Kuljettajan ajoaika lyhenee, turhat toimituskäynnit vähenevät ja ohjelmisto optimoi ajoreitin, mikä pienentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Reaaliaikainen kuljetuskaluston seuranta, jota tekoälyinnovaatiot täydentävät, helpottaa päätöksentekoa kuljetustilanteissa ja tulevien kuljetusten suunnittelussa, sillä reitti- ja aikataulutiedot päivittyvät reaaliaikaisesti. Selkeät merkinnät ja helposti luettavat viiva- ja QR-koodit ovat tässä tärkeässä asemassa. Lukukelvottomat tai väärin sijoitetut merkinnät johtavat tietojen ja ajan menetykseen puhumattakaan asiakkaille koituvista haitoista, joita viivästyneet tai kadonneet lähetykset aiheuttavat.
Vähemmän pakkausmateriaalia ja kustannuksia
Asiakkaat edellyttävät kierrätettäviä ja palautettavia pakkauksia, koska he välittävät ympäristöstä myös käytännön syistä: kun kaikki tilaavat verkosta, jäteastiat täyttyvät nopeasti ja niiden tyhjentäminen kallistuu. Lähetysten mitat voidaan optimoida käyttämällä pakkausautomaatteja, jotka vähentävät tyhjää tilaa pakkauksissa. Tämä vähentää toimituskuluja, ja kuljetusajoneuvoon mahtuu enemmän lähetyksiä.
Lisäksi on huomioitava asiakaspalautusten mahdollisuus, joka tulee kalliiksi, mutta joka on tehtävä helpoksi asiakkaille. Jopa 61 prosenttia asiakkaista mainitsee palautusetiketin olevan tärkein osa verkkokaupan palautuskäytöntöä.5
Seuraavaksi: yhteistyötä luottokumppanien kanssa
Jotta vähittäiskaupan päättäjät voivat toimia kestävästi, heidän on tarkasteltava kokonaiskuvaa, jossa on otettu huomioon toimitusten kaikki osa-alueet. Varaston saatavuusongelmat voivat johtaa kalliisiin asiakastilausten toimituksiin. Alan menestyjät toimivat luotettavien toimittajien kanssa koko toimitusketjun ajan, jotta saavat käyttöönsä tarvittavan teknologian, joka takaa läpinäkyvyyden ja tärkeiden toimitustietojen selkeyden.
Lähteet::
1 https://www.statista.com/statistics/286384/internet-share-of-retail-sales-monthly-in-the-united-kingdom-uk/
2 https://images.rbis-go.averydennison.com/Web/AveryDennisonCorporation/%7B4e8d8ddd-2a91-4eb8-baa0-0a5712b9dd9f%7D_digital-consumer-behaviour.pdf?elqTrack=true
3 https://www.bearingpoint.com/en-gb/our-success/insights/fine-tune-your-delivery-propositions/
4 https://www.colliers.com/en-gb/research#sort=%40datez32xpublished%20descending
5 https://www.sendcloud.co.uk/whitepapers/ecommerce-delivery-compass-2021/