Kysy itseltäsi tämä kysymys: kun olet ostamassa poraa, ostatko todellisuudessa poran vai reiän?
Nykypäivän asiakkaita ei nimittäin enää niinkään kiinnosta itse tuote vaan se, mitä tuotteella saadaan aikaan. Tärkeintä on hyvä ja siisti reikä, ei porakone tai poranterä. Nykyasiakas haluaa erilaisia laitteita, joilla voi tehdä kulloinkin tarvittavan tehtävän hyvin, mutta he odottavat myös, että laitteet tekevät muutakin.
Entistä parempi on, jos yhtä laitetta voi käyttää moneen käyttötarkoitukseen. Siksi meille onkin syntynyt vahva monitoimilaitteiden kulttuuri. Se on hyvä uutinen Brotherin kaltaiselle yritykselle. Brotherin valikoimassa on ollut sekä mustesuihku- että lasermonitoimilaitteita yli 20 vuoden ajan.
Markkinat ja kilpailijat ovat kuitenkin muuttumassa. Jos yritys myy vain poria tavoitteena saada mahdollisimman paljon kauppaa ja miettimättä pitkän aikavälin asiakastyytyväisyyttä tai sitä, miten asiakkaille voi tarjota jotakin lisää, siltä menee ohi moni tärkeä asia. Jos yritys ei luo asiakkaisiin lujaa suhdetta, kilpailijat voivat viedä siltä markkinaosuuksia.
Siksi kuunteleminen on kultaa. Erityisen tärkeää se on Brotherin kaltaisille laitevalmistajille ja yrityksen Japanissa toimiville insinööreille, sillä tulevaisuuden tuotteita suunnitellaan parhaillaan sen tutkimus- ja kehitysosastolla. Jotta suunnittelijat osaavat ohjata innovointityötä oikeaan suuntaan, heidän on tärkeää kuunnella, millaisia yltiöpäisiä, upeita ja futuristisia ominaisuuksia asiakkaat tuotteisiin vaativat ja toivovat.
Innovointi ei kuitenkaan ole Brotherille uutta. Yritys on tuonut markkinoille hiustenkuivaajia, mikroaaltouuneja ja ompelukoneita sekä kirjoituskoneita, tulostimia ja tarratulostimia. Brother ei pelkää ajatella eri tavalla. Sen uusimpiin innovaatioihin lukeutuvat
lasermerkintälaite, joka polttaa kuvan muoviin ja metalliin, sekä
puhtaan energian vetypolttoainekenno.