Näin luodaan toimiva kerää ja skannaa -kokemus
Toinen tapa parantaa asiakaskokemusta on ottaa käyttöön kerää ja skannaa -järjestelmä, jossa asiakkaat lukevat tuotteiden viivakoodit käsiskannerilla poimiessaan ne hyllystä.
Kerää ja skannaa -järjestelmät ovat syntyneet Amazon Go -myymälöiden Just Walk Out -konseptin innoittamina. Vähittäiskaupan toimijoita houkuttaa sujuva asiakaskokemus, jossa tuotteiden skannaaminen tapahtuu älypuhelimella, mikä pienentää kustannuksia entisestään.
Kerää ja skannaa -järjestelmiä tarjoavissa myymälöissä asiakkaat voivat pakata ostoksensa ostoskasseihin suoraan, jolloin niitä ei tarvitse ensin kerätä ostoskärryyn, purkaa kassalla ja pakata taas kasseihin. Maksaminen tapahtuu suoraan asiakkaan tililtä älypuhelinsovelluksella, joten kassalla jonottaminen jää historiaan. Älypuhelimen käyttö tuotteiden skannaamiseen kasvattaa suosiotaan, sillä 57 prosenttia vähittäiskaupan toimijoista kertoo, että asiakkaat pitävät omaa älypuhelintaan turvallisempana kuin kaupan tarjoamaa käsiskanneria.6
Vähittäiskaupan toimijat ovat havainneet myös nousevan trendin, jossa asiakkaat keräävät tietoa ostopäätöksensä tueksi. Kun asiakkaat lukevat tuotteiden viivakoodit myymälässä, he saavat tuotetiedot suoraan puhelimensa näytölle.6 Myymälässä tulostettujen viivakoodien on kuitenkin tärkeää olla sekä kestäviä että helposti luettavissa, jotta kuluttajat saavat varmasti oikeaa tietoa.
Asiakkaiden mukavuudenhalun ja tuotetietojen helpon tarjoamisen innoittamina 60 prosenttia vähittäiskaupan toimijoista tarjoaakin jo nyt kerää ja skannaa -palvelua tai aikoo ottaa sen käyttöön lähiaikoina.6
Viivakoodien laatu määrittää itsepalvelun asiakaskokemuksen laadun
On selvää, että vähittäiskaupan itsepalveluratkaisuista tulee tulevaisuudessa valtavirtaratkaisu. Mutta se, tuleeko itsepalvelukassoista ja kerää ja skannaa -järjestelmistä vähittäiskaupan normi, riippuu siitä, miten nopeasti ja luotettavasti asiakkaat pystyvät skannaamaan ja maksamaan ostoksensa.
Viime kädessä mikä tahansa itsepalvelujärjestelmä on juuri niin hyvä kuin sillä skannattavien viivakoodien laatu.
Suosittelemmekin valitsemaan irtomyyntituotteita ja hyllyjen hintamerkintöjä varten tulostinmallit, jotka tuottavat helposti luettavia ja kestäviä tarroja.
Brotherin tehokkaat ja kestävät kannettavat tulostimet on tehty tukemaan kiireisten myymälöiden arkea. Niillä voi tulostaa kirkkaita ja selkeitä viivakoodeja, jotka palvelevat itsepalvelukassoja sekä kerää ja skannaa -järjestelmiä käyttäviä asiakkaita moitteettomasti.
Tutustu siihen, miten Brother on auttanut lukuisia toimijoita selättämään monenlaisia haasteita. Lue lisää vähittäiskaupan ratkaisuistamme.
Lähteet
1. https://www.express.co.uk/life-style/life/1465226/shoppers-queue-only-five-minutes
2. https://www.dssmith.com/packaging/about/media/news-press-releases/2021/7/the-birth-of-fusion-shopper
3. https://www.ccv.eu/en/2021/consumers-take-the-lead-with-self-service/
4. https://www.digimarc.com/blogs/AI-Self-Checkout-Big-for-European-Retailers
5. https://www.kbvresearch.com/europe-self-checkout-systems-market/
6. https://www.scandit.com/blog/european-retailers-recognize-its-time-to-scan-go/