Nainen poistuu tulevaisuuden vähittäsmyymälästä.

Vähittäiskaupan teknologinen tulevaisuus

Haluatko tietää, mitkä teknologiat muovaavat vähittäiskaupan tulevaisuutta?

Virtuaalitodellisuus, 3D-tulostus ja kasvojentunnistus ovat vain muutamia sovelluksia, jotka muovaavat vähittäiskauppaa tulevaisuudessa.

Uuden teknologian käyttöönotto voi mullistaa koko yrityksen liiketoiminnan. Myymälöissä ei enää myydäkään vain tuotteita, vaan uusia palveluja ja elämyksiä, joissa yhdistyvät verkkoteknologia ja myymälä. Näihin teknologoihin liittyy valtavasti hypetystä ja pohdintaa, mutta onko jo nyt mahdollista arvioida, mitkä nousevat vähittäiskaupan kannalta merkityksellisimmiksi?

 

Haluatko tietää, mikä on vähittäiskaupan seuraava trendi? Se selviää blogiartikkelistamme.

 

Laadimme kaksi tavallisinta vähittäiskaupan tilannetta ja tapaa, joilla uusi teknologia voit parantaa niitä.

Henkilökohtainen tervehdys asiakkaan saapuessa myymälään

future-of-food-grocery-store-shopping

Vuoden 2002 tieteistrilleri Minority Reportistakin tuttu kasvojentunnistusteknologia voi auttaa isoja vähittäismyymälöitä tunnistamaan vakioasiakkaat ja tarjoamaan heille henkilökohtaista palvelua. Kun järjestelmä on tunnistanut asiakkaan, myymälän näytöillä voidaan esittää hänelle henkilökohtaisia viestejä ja myyjät voivat tarjota henkilökohtaista palvelua. Tulevaisuuteen suuntautuneet vähittäiskauppiaat käyttävät tällä hetkellä tämän teknologian perussovelluksia.

Parempaa asiakaspalvelua virtuaalitodellisuuden avulla

future_of_clothes_shopping_augmented_reality_robots

Tulevaisuudessa myymälöissä voidaan tarjota asiakkaille useita vaihtoehtoja, ennen kuin asiakas on edes koskettanut tuotetta. Vaateliikkeessä asiakas voi luoda näytöllä asukokonaisuuden ja sovittaa sitä virtuaalisessa sovitustilassa. Digiteknologiaa käyttäviä sovitustiloja on jo käytössä esimerkiksi vaateketju Rebecca Minkoffilla.

eBay Inc.:n Healey Cypher esittelee New Yorkissa sijaitsevan Rebecca Minkoffin myymälän käyttämää teknologiaa.

Myymälöissä aletaan esitellä tuotetietoja monipuolisemmin, ja työntekijät koulutetaan käyttämään laitteita asiakkaiden palvelemisessa. Elektroniikkamyymälässä asiakas voi tutustua jääkaappivalikoimaan näytöllä, lukea tuotearvioita ja perehtyä tuoteominaisuuksiin. Omasta kodista otetussa kuvassa voi kokeilla, miltä eri mallit näyttäisivät käyttöympäristössä. IKEAlla onkin jo käytössä tällainen lisätyn todellisuuden teknologia.

Päivittäistavarakauppojen kanta-asiakaskorttien avulla kerättyjen tietojen perusteella voidaan auttaa asiakkaita tekemään fiksuja ostoksia ja vähentämään jätettä. Yksin elävä voi esimerkiksi saada vinkkejä siihen, miten tuoretuotteita voi ostaa juuri oikean määrän, jotta ne riittävät mutta eivät ehdi pilaantua. Jos asiakkaalla on tulossa illallisjuhlat tai hän on valmistamassa ateriaa kahdelle, myymälän virtuaaliavustaja voi auttaa häntä laatimaan ruokalistan ja tilaamaan oikeat määrät kaikkia tarvittavia aineksia.

Räätälöidympiä ja joustavampia myyjiä

Myyjien tehtävänä on jo nyt tarjota mieleenpainuva kokemus jokaiselle asiakkaalle. Tulevaisuudessa he voivat teknologian avulla parantaa asiakkaiden uskollisuutta tuotemerkkiä kohtaan ja saada asiakkaat palaamaan ostoksille uudelleen.

Henkilökohtaisia ostajia on totuttu näkemään vain kalliissa myymälöissä. Teknologian myötä palvelu kuitenkin yleistyy myös perusmyymälöissä. Myyjät pystyvät neuvomaan asiakkaita paremmin, kertomaan tuotteista ja opastamaan ostamisessa kosketusnäyttöjen ja älypuhelimien avulla. Virtuaalilasit yleistyvät, kun vähittäiskaupassa pyritään löytämään uusia keinoja luoda unohtumattomia asiointikokemuksia.

Uusia teknologioita, kuten vaikkapa virtuaalitodellisuutta ja 3D-tulostusta, yhdistämällä voidaan luoda mittatilaustuotteita nopeasti. Pariskunta voi esimerkiksi myymälässä käydessään valita kihlasormukset ja saada mittatilaustuotteet mukaansa samana päivänä.

Tavanomaisista myymälöistä tulee elämyskeskuksia

future_of_shopping

Tulevaisuuden myymäläkokemus on vaikuttavampi ja palkitsevampi, ja se täyttää asiakkaiden tarpeet pelkkiä tuotetarpeita syvällisemmin. Monissa myymälöissä keskitytään jo nyt hyvän palvelukokemuksen tarjoamiseen, ja myymälöissä on mukavia istuimia, virvokkeita sekä viihdykettä lapsille ja puolisoille. Tämä trendi vain kiihtyy sitä mukaa kuin kauppiaat kilpailevat parhaan kokemuksen tarjonnasta. Harvey Nichols -tavaratalossa Birminghamissa on esimerkiksi kahvila ja cocktailbaari, parturi ja näyttelytila.

Myymäläsuunnittelu ja -sisustus säilyttävät paikkansa tärkeinä menestystekijöinä. Tulevaisuuden minimalistiset myymälät kevyine ja ilmavine sisustuksineen tarjoilevat tuotehyllyjen sijaan kosketusnäyttöjä ja virtuaalitodellisuutta. Luvassa on vähemmän fyysisiä tuote-esittelyjä lukuun ottamatta tuotteita, joissa tuotteen tuntu, kokeilu tai maistaminen on tärkeää. Kun myymälöistä tulee selkeitä ja minimalistisia ja tuotteita säilytetään muualla kuin itse myymälätilassa, myös myymälävarkaudet vähenevät.

Kassoja on entistä vähemmän

future-of-in-store-marketing-personalisation-shopping

Vaikka itsepalvelu jääkin osaksi ostokokemusta, tulevaisuuden vähittäiskaupan kilpailuvaltteja verkkokauppaan verrattuna ovat henkilökohtaisempi palvelu ja vuorovaikutus. Perinteiset kassapisteet todennäköisestä vähenevät, kun asiakkaat maksavat ostoksensa suoraan omilla mobiililaitteillaan. Applen myymälöissä tämä tapa on jo yleistymässä. Kassapisteiden tilalle tulee todennäköisesti pakkaus-, valmistelu- ja viimeistelypisteitä, joissa asiakkaiden ostokset räätälöidään, pakataan tai valmistellaan. Näissä pisteissä voidaan tarjota myös verkko-ostosten noutopalvelua.

Tulevaisuuden noutomyymälöissä tuotteet voidaan ehkä maksaa digitaalisten majakoiden, sovellusten ja lähimaksuteknologian avulla. Amazon on yksi ensimmäisistä tätä tapaa pilotoivista yrityksistä. Amazon Go -palvelua kokeillaan tällä hetkellä tarkoitusta varten rakennetussa myymälässä Washingtonissa.

Haluatko tietää, mikä on vähittäiskaupan seuraava trendi? Se selviää blogiartikkelistamme.

Lue lisää aiheesta Tehokkuus

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun