Piirroskuvassa läppärin päällä seisova nainen lastaa paketteja liukuhihnalle

Tilausten keräilyn perusteet

Pakkaamo on vilkkaan verkkokaupan konehuone. Siellä on pystyttävä keräämään, pakkaamaan ja valmistelemaan lähetettäväksi suuri määrä asiakkaiden tilauksia mahdollisimman tehokkaasti.

Tilausten toimittaminen asiakkaille nopeasti on monimutkainen prosessi, jossa jokaisen osan on toimittava saumattomasti. Kun sekä suuret että pienet yritykset pyrkivät sujuvoittamaan toimitusketjujaan, pakkaamon toimintaan liittyvien ihmisten määrä kasvaa.

Tässä artikkelissa käymme läpi tilausten keräilyn perusteet. Artikkeli on tarkoitettu tuotteiden varastoinnin ja lähettämisen kehitystyön tueksi verkkokauppaa harjoittaville yrityksille.

 

Millä eri tavoilla tilausten keräily voidaan hoitaa?

Tilausten keräilyä helpottamaan kehitettyjä menetelmiä on monenlaisia manuaalisista täysautomaattisiin. 

  • Paperikeräily: yksinkertaisin tilausten keräilymenetelmä, jossa kerääjät käyttävät paperille tulostettuja keräysluetteloita.
  • Äänikeräily: kerääjät saavat tiedot kerättävistä tuotteista kuulokkeisiin, jolloin heidän kätensä jäävät vapaiksi.
  • Valokeräily: hyllyihin kiinnitettyihin valoihin perustuva menetelmä, jossa valot ohjaavat kerääjää valitsemaan oikeat tuotteet.
  • Viivakoodikeräily: kerääjät käyttävät käsiskannereita hyllyissä ja kerätyissä tuotteissa olevien viivakoodien lukemiseen.
  • RFID-keräily: tuotteisiin kiinnitetään radiotaajuista etätunnistusta käyttävät RFID-tunnisteet, joita voidaan tunnistaa ja seurata automaattisesti etätunnistuksen avulla
  • Älylasikeräily: kerääjillä on älylasit ja niihin integroitu skanneri, mikä helpottaa tuotteiden tunnistamista ja vahvistaa kerätyt tuotteet automaattisesti.

Lataa tilausten keräilyratkaisuja käsittelevä raporttimme (englanniksi)

Selkeästi tulostetut varastonimikkeet (SKU), EAN-numerot ja -viivakoodit nopeuttavat tilausten keräilyä ja parantavat varastonhallinnan täsmällisyyttä riippumatta siitä, miten laajaa tai monimutkaista tilausten keräily on.

Mikä EAN-koodi on?

Vähittäismyyntiä Euroopassa harjoittavien yritysten on huolehdittava siitä, että jokaisella tuotteella on yksilöllinen EAN-koodi, joka koostuu 12 tai 13 numerosta ja johon liittyy viivakoodi. EAN-koodin avulla yksittäiset tuotteet voidaan tunnistaa ja niitä voidaan seurata varastonhallintajärjestelmässä.

EAN-numero ja -viivakoodi on merkitty myös tuotepakkaukseen. EAN-koodi skannataan tilauksen keräilyn, pakkaamisen ja jakelun yhteydessä. 

Skannattavien EAN-koodien tarkoituksena on vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta. Jos viivakoodi kuitenkin on vahingoittunut, eikä sen skannaaminen onnistu, työntekijät joutuvat syöttämään EAN-numeron varastonhallintajärjestelmään käsin, mikä hidastaa tilausten käsittelyä ja saattaa johtaa virheisiin ja vaikuttaa tuottavuuteen.

 

Mitä SKU on?

SKU on lyhenne sanoista Stock Keeping Unit ja tarkoittaa varastonimikettä. Se on numeroista ja kirjaimista koostuva tunnus, jonka avulla vähittäiskauppiaat seuraavat tuotteita varastossa sisäisesti. SKU:t ovat yrityskohtaisia, ja ne sisältävät tärkeää tietoa tuotteista (esimerkiksi koon, tyypin, värin- ja vastaavia tietoja). Tavallisesti SKU merkitään tuote-etikettiin EAN-koodin lisäksi.

 

Miksi merkinnöillä on väliä?

Tilausten toimitusnopeus on noussut tärkeäksi tekijäksi, kun kuluttajat valitsevat ostopaikkaa. Jopa 68 % kuluttajista sanoo, että nopea toimitus saisi heidät tilaamaan verkosta. Ja kun kuluttajilta kysyttiin, mitä ”nopea toimitus” tarkoittaa, 36 % sanoi sen tarkoittavan toimitusta samana päivänä1.

Kun odotukset ovat näin kovat, verkkokaupan pakkaamossa jokainen sekunti ratkaisee. Silloin vahingoittuneet tai puuttuvat tuotemerkinnät voivat viivästää tilausten toimituksia. Nopeatahtisessa verkkokaupan pakkaamossa tarvitaan vauhdissa mukana pysyviä tarratulostusratkaisuja, joilla tilausten kerääjät voivat tulostaa tuotemerkintöjä missä vain nopeasti ja tarkasti.

 

Ovatko viivakoodit oikea ratkaisu?

Varastomäärien ja -sijaintien sekä tuotemäärien tulkitseminen ja hallinta perustuvat aina selkeisiin merkintöihin riippumatta siitä, miten edistynyt varastonhallintajärjestelmä tai keräilyteknologia yrityksessä on käytössä.

Perinteisessä tilausten keräilyssä, jossa varastonimikkeiden ja tilausten määrät ovat suhteellisen pieniä, toimivin ratkaisu voi olla ääniohjattu keräily. Siinä luetaan keräilykoreissa, keräilyluetteloissa, tuotesijainneissa ja tuotteissa olevia viivakoodeja.

Jos varastonimikkeitä ja tilauksia kuitenkin on paljon, saattaa olla järkevää investoida automaattisiin varasto- ja keräilyjärjestelmiin, joissa kerääjät poimivat tuotteet tuotekarusellista tai kuljettimelta. 

Vaikka RFID-järjestelmät yleistyvät, tutut ja turvalliset viivakoodit pitävät yhä pintansa pakkaamoiden prosesseissa. Osittain siitä syystä, että huomattavasti enemmän tietoa sisältäviä 2D-viivakoodeja käytetään kaikkialla maailmassa ja ne ovat valtavirtaa, ja osittain siksi, että pienillä yrityksillä ei ole varaa kalliisiin RFID-järjestelmiin2.

Niin kauan kuin vähittäiskaupassa käytetään viivakoodeja tuotteiden sijainnin seuraamiseen, tunnistamiseen ja lähettämiseen, tarvitaan ratkaisu, jolla viivakoodeja voidaan tuottaa helposti missä vain. 

Lue lisää siitä, miten Brotherin ratkaisut varastoille voivat edistää sujuvaa tilausten keräilyä. 

 



Lähteet:
1.    digitalcommerce360.com: "Online shoppers demand same-day delivery" - Mar 16, 2021

2.    supplychaindigital.com: "The Future of Barcoding and RFID" - May 2020

Lue lisää aiheesta Tehokkuus

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun