Muuta konseptia

Kehity, hallitse tai kuole

Organisaatioteoreetikko, liike-elämän kouluttaja ja tietokirjailija Eddie Obeng esiintyi vieraspuhujana Brotherin eurooppalaisille kumppaneilleen järjestämässä kutsuvierastilaisuudessa. Obeng käsitteli puheessaan innovaatioita sekä Brotherin 110-vuotista taivalta ja tulevaisuutta.

Kysy itseltäsi tämä kysymys: kun olet ostamassa poraa, ostatko todellisuudessa poran vai reiän?

Nykypäivän asiakkaita ei nimittäin enää niinkään kiinnosta itse tuote vaan se, mitä tuotteella saadaan aikaan. Tärkeintä on hyvä ja siisti reikä, ei porakone tai poranterä. Nykyasiakas haluaa erilaisia laitteita, joilla voi tehdä kulloinkin tarvittavan tehtävän hyvin, mutta he odottavat myös, että laitteet tekevät muutakin.

Entistä parempi on, jos yhtä laitetta voi käyttää moneen käyttötarkoitukseen. Siksi meille onkin syntynyt vahva monitoimilaitteiden kulttuuri. Se on hyvä uutinen Brotherin kaltaiselle yritykselle. Brotherin valikoimassa on ollut sekä mustesuihku- että lasermonitoimilaitteita yli 20 vuoden ajan.

Markkinat ja kilpailijat ovat kuitenkin muuttumassa. Jos yritys myy vain poria tavoitteena saada mahdollisimman paljon kauppaa ja miettimättä pitkän aikavälin asiakastyytyväisyyttä tai sitä, miten asiakkaille voi tarjota jotakin lisää, siltä menee ohi moni tärkeä asia. Jos yritys ei luo asiakkaisiin lujaa suhdetta, kilpailijat voivat viedä siltä markkinaosuuksia.

Siksi kuunteleminen on kultaa. Erityisen tärkeää se on Brotherin kaltaisille laitevalmistajille ja yrityksen Japanissa toimiville insinööreille, sillä tulevaisuuden tuotteita suunnitellaan parhaillaan sen tutkimus- ja kehitysosastolla. Jotta suunnittelijat osaavat ohjata innovointityötä oikeaan suuntaan, heidän on tärkeää kuunnella, millaisia yltiöpäisiä, upeita ja futuristisia ominaisuuksia asiakkaat tuotteisiin vaativat ja toivovat.

Innovointi ei kuitenkaan ole Brotherille uutta. Yritys on tuonut markkinoille hiustenkuivaajia, mikroaaltouuneja ja ompelukoneita sekä kirjoituskoneita, tulostimia ja tarratulostimia. Brother ei pelkää ajatella eri tavalla. Sen uusimpiin innovaatioihin lukeutuvat lasermerkintälaite, joka polttaa kuvan muoviin ja metalliin, sekä puhtaan energian vetypolttoainekenno.
 
Kun yhdistetään Brotherin At your side -asiakaslupaus ja uraauurtava japanilainen tutkimus- ja kehitystyö, muodostuu yritys, joka on ottanut omakseen menneisyytensä, yli
yli satavuotisen innovointityön, luodakseen tulevaisuutta.

Millaista tulevaisuuden tulostaminen on? Uskon, että katseltavat, kosketeltavat ja viestejä sisältävät asiat ja esineet säilyvät, mutta tulostusmedia muuttuu. Tulostetaanko aina suorille pinnoille? Voiko pinta olla taipuisa? On kiehtovaa nähdä, millaisia tulevaisuuden asiakirjat ovat.

Yrityksissä, joissa huomataan vain se, mikä on jo olemassa, ei osata suuntautua innovaatioihin. Jos yrityksellä ei ole aikaa seurata kehitystä, se ei kehity eikä hallitse markkinoita – ja valitettavasti tällainen yritys jää jälkeen ja lopulta kuolee.

Otetaan poravertaus vielä kerran: mahtaako tulevaisuuden vaativa asiakas haluta hiljaisen poran, jolla voi porata äänettömästi? Mottoni on: Kuuntele niitä asiakkaita, jotka pyytävät tekemään mahdottomia, sillä juuri siinä piilee tulevaisuus.

 

Lue lisää aiheesta Innovaatiot

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun