Läppäri ja muita työvälineitä

Mikä on paras väri yrityksen logoon?

Ensivaikutelma on lähtemätön. Siksi on hyvä muistaa, että yrityksen logo on usein ensimmäinen ja hallitsevin asia, jonka asiakkaat yrityksen brändistä näkevät. Värit vaikuttavat tunteisiimme, ja logo voi joko houkutella tai karkottaa ihmisiä.

 

Miten yrityksen logon väri sitten kannattaa valita? Patenttiratkaisua ei ole, vaan värin valinta riippuu yrityksen toimialasta ja asiakkaista.

Kansainvälistä väripäivää vietetään 21.3., ja Brother jakaa sen kunniaksi vinkkejä tämän tärkeän päätöksen tueksi.

 

Musta

Ei liene yllätys, että musta on yksi suosituimmista logojen väreistä. Sitä suosivat erityisesti perinteistä tyyliä arvostavat yritykset.

Yksinkertainen musta logo luo ajattoman, ylellisen ja jopa salaperäisen vaikutelman.

Musta on kuitenkin myös surun väri. Siksi sitä yleensä välttävät yritykset, jotka tarjoavat terveydenhuoltoon, vauvoille tai perheille suunnattuja tuotteita. 



Sininen

Sininen on yksi suosituimmista logoväreistä, ja se on myös Brotherin väri. Sininen kuvastaa rauhaa, kypsyyttä, logiikkaa, rehellisyyttä ja älykkyyttä.

Koska se on erittäin suosittu väri, on lisäksi mietittävä, miten yrityksen saa erottumaan muista. Yksi tapa erottua kilpailijoista on lisätä iskulause, jollainen on esimerkiksi Brotherin At your side -motto.

Jos yritys toimii elintarvikealalla, sen ei kannata valita värikseen sinistä. Sininen on harvinainen väri ruoissa, ja se vähentää ruokahalua. Kukapa haluaisi syödä lautasellista sinistä ruokaa?



Punainen

Punainen on ristiriitainen väri, sillä se symboloi sekä intohimoa että vihaa. Logossa se voi kuitenkin viestiä voimasta, äänekkyydestä, moderniudesta ja leikkisyydestä.

Tieteellisen teorian mukaan ihmiset huomaavat punaisen värin muita värejä paremmin, sillä se on aikoinaan auttanut ihmisiä erottamaan puissa kasvavat hedelmät.

Erottuvuutensa ansiosta punaisen ovat valinneet värikseen monet tunnetut brändit, kuten Coca-Cola ja Netflix. Lisätehoa logoon saadaan, kun punaiseen yhdistetään valkoista, mustaa tai keltaista.

 

Vihreä

Vihreä on monipuolinen väri, joka voi sopia monille eri yrityksille. Se henkii rauhaa, luotettavuutta ja turvallisuutta. 

Vihreä liitetään usein luonnonmukaisuuteen, luonnollisuuteen ja ekologisuuteen.

Lisäksi se symboloi kasvua ja uutta elämää. Sen ovat ottaneet värikseen kunnianhimoiset ja menestyvät yritykset, kuten Starbucks, Android, Heineken ja Land Rover.

 

Ruskea

Ruskea on luonnon väri, joka toimii samankaltaisesti kuin vihreä. Se yhdistetään tavallisesti luonnonmukaisiin ja ympäristöystävällisiin tuotteisiin. Ruskea sopii parhaiten ulkoiluun liittyville yrityksille ja yrityksille, jotka myyvät luontaisesti ruskeita tuotteita, kuten kahvia tai suklaata.

Ruskea logo tulkitaan usein maskuliiniseksi, ja se antaa brändille rouheaa ilmettä sekä vie ajatukset vintageen ja käsityöhön.

Ruskea ei sovi erityisen hyvin vapaa-ajan, rahoitusalan tai IT-alan yrityksille.

 

Oranssi

Oranssi on energinen ja leikkisä väri. Se on melko harvinainen väri yritysmaailmassa tai sitten sellaisilla yrityksillä ja tuotemerkeillä, jotka hakevat ylellistä, naisellista tai vakavaa imagoa.

Oranssia käyttävät usein tuotemerkit, jotka tarjoavat edullisia ja kohtuullisen laadukkaita tuotteita ja palveluita, ja se sopii hyvin matkailualan yrityksille, joista esimerkkinä mainittakoon EasyJet.

Monissa Aasian maissa oranssi on uskonnollinen väri, joka liittyy erityisesti buddhalaisuuteen ja hindulaisuuteen.



Keltainen

Keltainen on hyvän mielen yrityksen väri. Se kuvastaa aurinkoa ja iloa, ja se on tavallinen väri hauskuutta viestivillä tuotemerkeillä.

Keltainen kuvastaa myös nälkää, ja sitä käyttävät monet suositut elintarvikeketjut, kuten McDonald’s ja Subway. Lasten huomio kiinnittyy todennäköisimmin pääväreihin, ja siksi keltainen sopii yrityksille, joiden kohderyhmä ovat lapset.

 

Vaaleanpunainen

Vaaleanpunaista pidetään perinteisesti naisellisena värinä, mutta viime vuosina erityisesti millennial pink -sävyn suosion lisääntymisen ansiosta tämä stereotypia on alkanut väistyä, ja väristä on tullut sukupuolineutraalimpi.

Vaaleanpunainen logo on hauska, lämmin ja saa ihmiset muistelemaan lapsuuttaan. Vaaleanpunainen ei ole kovin suosittu logoväri. Siksi se voikin olla keino saada yritys erottumaan massasta.

Japanissa vaaleanpunainen yhdistetään perinteisesti kevääseen, sillä se on kirsikankukkien väri. Se kuvastaa myös nuoruutta ja hyvää terveyttä.

Herätä värit eloon yrityksessäsi tutustumalla ensivaikutelman merkitykseen ja yrityksille suunnattujen värimustesuihkutulostimien valikoimaamme.


Lue lisää aiheesta Innovaatiot

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun