1. Etusivu Brother
  2. Yritysratkaisut
  3. Brotherin resurssikeskus
  4. Blogi
  5. Innovaatiot
  6. 2021
  7. Vähittäiskaupan tulevaisuus: koronanjälkeinen näyteikkuna
Vaateliikkeen naistyöntekijä tulostaa Brotherin tulostimella

Vähittäiskaupan tulevaisuus: koronan jälkeinen näyteikkuna

Koronapandemian myötä euroalueen bruttokansantuote laski sodanjälkeisen ajan pohjalukemiin. Yksi pahimmin pudotuksesta kärsinyt ala oli vähittäiskauppa.

Verkkokaupan voimakas kasvu ja ihmisten asioinnin siirtyminen lähikauppoihin etätyön vuoksi kuritti kaupunkien keskustoissa toimivia myymälöitä rankalla kädellä.
Nyt kun rajoituksia ollaan purkamassa ja yhteiskuntaa jälleen avaamassa, pohdimme, miten vähittäiskauppa on muuttunut, ja kerromme neljä tapaa, joilla vähittäiskauppa voi sopeutua tulevaisuuteen.

 

Kuka johtaa vähittäiskaupan elpymistä?

Kun pandemia-aalto pyyhkäisi Euroopan yli, kivijalkakauppojen myynti romahti: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa 40 % kuluttajista vähensi fyysisissä myymälöissä asioimista1.

Rajoitusten purkamisen jälkeen avarissa ulkotiloissa tapahtuvan myynnin suosio on kasvanut1, koska se mahdollistaa turvavälien pitämisen. Erityisen hyvin ovat elpyneet Espanjan ja Saksan kauppakeskukset, joiden kävijämäärät ovat palautuneet lähes pandemiaa edeltäneelle tasolle1.

Kaupunkien keskustoissa elpyminen on ollut hitaampaa. Tuore tutkimus osoittaa, että suurkaupunkien tärkeillä ostoskaduilla, kuten Lontoon Oxford Streetillä, Pariisin Champs-Élysées’llä, Madridin Gran Víalla, Brysselin Rue Neuvella, Rooman Via del Corsolla ja Berliinin Kurfürstendammilla asiakasvirrat vähenivät merkittävästi maaliskuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana2.

 

Onko verkkokauppabuumi tullut jäädäkseen? 

Verkkokauppa kasvoi Euroopassa räjähdysmäisesti pandemian ensimmäisen aallon aikana3. Kiinnostava huomio on, että vuonna 2020 verkko-ostamista lisäsivät kuluttajat maissa, joissa tautitilanne oli pahin, kuten Espanjassa, Belgiassa ja Italiassa. Sen sijaan Pohjoismaissa, missä rajoitukset olivat lievempiä, verkkokauppa kasvoi maltillisemmin4.

Kivijalkakauppa on toki elpymässä, mutta verrattuna verkkokaupan kasvuun ero on selkeä. Ranskassa verkkokaupan kasvu on 7,6 kertaa suurempaa kuin kivijalkakaupan, Espanjassa 11,2 kertaa suurempaa, Alankomaissa 12,2 kertaa suurempaa ja Italiassa 16,2 kertaa suurempaa3

Ei siis pidä miettiä, jatkavatko ihmiset verkko-ostosten tekemistä, vaan miten usein he ostavat verkosta, miten paljon he kuluttavat ja miten heidän uudet verkko-ostostapansa vaikuttavat heidän asiointiinsa kivijalkamyymälöissä. 

 
Vaatemyymälän työntekijällä on Brotherin kannettava etiketti- ja kuittitulostin kantohihnassa olallaan ja hän tulostaa kuittia asiakkaalle.

Miten vähittäiskaupan toimijat voivat valmistautua tulevaan?

 

Alan murroksen keskellä vähittäiskaupan toimijoiden on tärkeää ajatella uudella tavalla ja luoda sitouttavia asiakaskokemuksia. Tässä on neljä tapaa, joilla alan toimijat voivat valmistautua vähittäiskaupan tulevaisuuteen.

 

•    Verkko- ja kivijalkakaupan yhdistäminen 

Fyysiset myymälät voivat toimia verkkokauppatilausten ja click & collect -tilausten noutopisteinä. 34 % vähittäiskaupan toimijoista kertoo, että click & collect -palvelun käyttöönotto on kasvattanut myyntiä5. Vaihtoehtoisesti tilaukset voidaan kerätä kivijalkakaupan varastoista ja toimittaa paikallisten jakelu- tai kuriiripalvelujen avulla.

•    Käteisetön kauppa 

Tiukimpien koronarajoitusten aikana kuluttajat oppivat käyttämään lähimaksua, sillä se koettiin turvallisemmaksi ja hygieenisemmäksi kuin käteisellä maksaminen. Fiksut vähittäiskaupan toimijat pyrkivät tarjoamaan asiakkailleen mahdollisuutta valita maksutapa: kortti, puhelin tai esimerkiksi älykello.

 

•    Eettisyys kunniaan

Normaaliin elämään palattaessa asiakkaat suosivat niitä vähittäiskaupan toimijoita, jotka pandemian aikana osoittivat yhteiskuntavastuullisuutta. 62 % kuluttajista pitää eettisiä toimintatapoja, kuten työntekijöiden reilua palkkausta, yhteiskunnallista osallistumista tai ympäristöstä huolehtimista, tärkeämpinä verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan. Näin ajattelevat erityisesti 18–34-vuotiaat, joista 64 % on valmiita näkemään ylimääräistä vaivaa asioidakseen yhteiskuntavastuullisuutta osoittavissa yrityksissä6.

•    Sosiaalinen media käyttöön

Useimpia sosiaalisen median alustoja voidaan käyttää myös kaupallisissa tarkoituksissa. Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissä on jo otettu käyttöön verkkokauppatoiminnot, ja TikTokissa testataan verkkokauppatoimintoja Euroopassa.7 Sosiaalisessa mediassa on kuitenkin osattava toimia oikein. Menestyksen salaisuus on kyky kiinnittää kuluttajien huomio tarjoamalla kiinnostavaa sisältöä. Siksi myyntisisältöjenkin tulee vedota käyttäjien kiinnostuksenkohteisiin ja miellyttää käyttäjien silmää.


Vähittäiskaupan tulevaisuutta on vaikeaa ennustaa, sillä pandemia kiihdytti verkkokaupan kasvua niin paljon, että vanhat säännöt eivät enää päde.

Tiedämme kuitenkin, että uusi näyteikkuna on siellä, missä asiakkaan huomio kulloinkin on. Vähittäiskaupan menestyksen salaisuus piilee kyvyssä kiinnittää asiakkaiden huomio ja hyödyntää ohikiitävät mahdollisuudet.

Brother auttaa vähittäiskaupan toimijoita tehostamaan toimintaansa, parantamaan asiakkaiden pysyvyyttä ja ylläpitämään kannattavuutta. Tutustu laajaan vähittäiskaupan ratkaisuvalikoimaamme

 

 

Lähteet:

1. https://pdf.euro.savills.co.uk/portugal/spotlight-european-retail-sep-20.pdf

2. mytraffic.io/en/european-high-streets-120-ranking-en

3. nielseniq.com: "Europe’s next step in e-commerce growth" - June 2021

4.. www.statista.com: "E-commerce increase due to coronavirus in Europe by country 2020" - April 2021

5. etaileurope.wbresearch.com/blog/state-click-collect-2020-strategy

6. retailtimes.co.uk/socially-conscious-convenience-driven-retailers-set-to-win-post-pandemic-new-research-reveals/

7. retail-insight-network.com/features/is-social-media-ecommerce-on-the-rise-industry-experts-respond/

Lue lisää aiheesta Innovaatiot

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun