1. Etusivu Brother
  2. Yritysratkaisut
  3. Brotherin resurssikeskus
  4. Blogi
  5. Innovaatiot
  6. 2019
  7. Tulevaisuuden toimisto: Asiakaskokemus ja personointi
Toimiston tulevaisuus

Tulevaisuuden toimisto: Asiakaskokemus ja personointi

Kun puhutaan tulevaisuuden työpaikasta, vallitsevia teemoja tuntuvat olevan teknologian kehittyminen harppauksin, omien työrooliemme muuttuminen ja toimistojen kokoonpano. Yhteysteknologian vaikutus asiakaskokemukseen on kuitenkin aidosti mullistava.

Tämän mullistuksen merkit ovat jo ilmassa. Pilvipalvelujen lisääntyminen ja ennakoiva teknologia johtavat nopeaan, virheettömään ja erittäin henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja luovat uusia kasvun mahdollisuuksia visionäärisille yrityksille.

 

Tekoälyteknologia vapauttaa

Monet uudet teknologiat käyttävät pian tekoälyä, mikä säästää aikaa ja tehostaa työskentelyä.

•    Vapaus
Virtuaaliavustajat hallitsevat kalentereita dynaamisesti, varaavat neuvotteluhuoneita ja täyttävät kululomakkeita mullistaen päivittäisen työskentelymme mahdollisesti jo vuonna 20251.

•    Ennakoiva ja interaktiivinen avustaja
Tekstin tuottamiseen liittyvät tehtävät nopeutuvat huomattavasti, kun ennakoiva tekstinsyöttö siirtyy älypuhelimista toimistotekniikkaan ja puheentunnistus kehittyy.

•    Koneoppiminen
Älykästä ohjelmistoa käyttävät järjestelmät pystyvät laatimaan sähköpostivastauksia asiakkaiden viesteihin, ja tekniikkaa voidaan hyödyntää muistuttamaan henkilökuntaa asiakkaista ja heidän mieltymyksistään. Se toteutetaan integroimalla muihin toimistoteknologioihin osaksi virtuaalista työskentelyekosysteemiä.

•    Automaattinen täydennys

Älykkäät monitoimitulostimet pystyvät jo nyt tilaamaan täydennystä, kun väriaine alkaa olla vähissä. Niiden käyttöönotto lisääntyy lähitulevaisuudessa merkittävästi yritysten siirtyessä sopimusperusteiseen IT- ja tulostuspalveluhankintaan. 

 

Näin työskentelystä tulee tehokkaampaan ja asiakaspalveluun jää enemmän aikaa.


Office of the future image depicting customer experience with positive review star ratings and smiling faces being selected via a clear touchscreen wall

Tekoäly räätälöi käyttäjäkokemusta

Alati kasvavaa määrää dataa käyttävät ja entistä tehokkaammat algoritmit alkavat oppia ihmisten mieltymyksiä, ja se tulee vaikuttamaan tilaus- ja toimitustapoihin.

Asiakkaat voivat odottaa erittäin nopeaa palvelua, kun yhä useammat laitteet liittyvät esineiden internetiin ja tuovat soppaan oman mausteensa. Palveluista tulee kuitenkin aidosti saumattomia vasta, kun kaikki kotiemme ja elämämme osa-alueet ovat yhteydessä toisiinsa.

Älyjääkaapit voivat esimerkiksi tunnistaa, että maito on loppu, ja tilata lisää. Elleivät elämäämme hallitsevat teknologiat ole aidosti yhteydessä toisiinsa, älyjääkaappi ei kuitenkaan tiedä, milloin olemme lomalla tai että olemme muuttaneet ruokailutottumuksiamme tai mitä muuta viikon ruokalistalle tarvitaan.

Alexan kaltaisten interaktiivisten teknologioiden käyttöönotto kiihtyy, ja Alexa onkin jo löytänyt tiensä yritysmaailmaan. Tällaiset laitteet keräävät tietoa muista saman verkon kodinkoneista tai toimistotyökaluista, kuten sähköpostista ja kalentereista. Kun ohjelmisto on oppinut ostomieltymyksemme (hinnan, nopeuden, ravintoarvot, ympäristömieltymykset), se pystyy muodostamaan viikoittaisista tarpeistamme ennakoivaa teknologiaa käyttävän tilauksen. Tavoitteena on vähentää jätettä.

Toimistossa biometristä tulosteiden vapautusta käyttävät tulostimet tuntevat jokaisen työntekijät henkilökohtaiset mieltymykset.

 

Brändin merkitys kasvussa 

Yhteysteknologiat mahdollistavat uudenlaisen palvelutason luomisen, mutta siihenkin liittyy riskejä.

Teknologia, joka tekee toistuvat tilaukset puolestamme sekä kotona että työpaikalla vieden meiltä ostopäätöksen. Mukavuudenhalu ylittää houkutuksen kokeilla eri tuotteita, palveluita ja tuotemerkkejä.

Siksi brändimielikuva, brändin arvo ja eettisyys nousevat arvoon arvaamattomaan. Tässä melko lähitulevaisuuden skenaariossa kohut nousevat yhä merkittävämmäksi riskiksi yrityksille, sillä kuluttajien on entistä helpompi poistaa tällaiset yritykset tilauslistaltaan.

Oikein käytettynä teknologia kuitenkin auttaa yrityksiä luomaan täsmällistä kuvaa toiminnastaan ja toimitusketjuistaan, kun järjestelmät ilmoittavat datakuiluista, epätäsmällisyyksistä ja huolenaiheista sekä huolehtivat asiakaspalvelusta ja kehittävät jatkuvasti algoritmin optimoimia prosesseja.

Yksi on kuitenkin varmaa, meillä on rajattomat mahdollisuudet toimia brändin arvojen mukaisesti ja ylittää asiakkaidemme odotukset.

 

1 Quocirca Print 2025 Report (www.print2025.com)

Lue lisää aiheesta Innovaatiot

Saatat pitää myös

Takaisin alkuun